Logo Hyrdon Sverige

Vanliga frågor

Tyvärr samarbetar våra system inte just nu. Vill du boka en bil? Ring oss på: +46(0)767742503
Hur bokar jag min bilprenumeration?

Alla våra bilprenumerationer bokas online via vår hemsida www.hyrdon.se

Privatpersoner behöver en minimiinkomst på 250 000 kr/år och företag behöver uppvisa ett positivt bokslut.
Hyrdon har rätt att neka bilprenumeration utan någon speciell förklaring.




Kan mitt/vårt företag prenumerera på flera bilar?

Ja, gäller förfrågan fler än 3 bilar önskar vi gärna en personlig kontakt med vår säljavdelning. Se vidare under kontakta oss.

Vad innebär kreditprövning?

Det kommer automatiskt utföras en kreditprövning vid lagd order. Vid denna kontrolleras din kreditvärdighet genom olika variabler såsom kreditpoäng, betalningsanmärkningar, inkomst i relation till prenumerationspriset osv. I vissa fall kan vi komma att behöva kompletterande uppgifter från dig och då kontaktar vi dig via email. Hyrdon har rätt att neka prenumeration.

Är alla Hyrdons bilar nya?

Ja, alla bilar som Hyrdon erbjuder är helt nya.

Hur lång är leveranstiden?

Alla våra bilar som finns tillgängliga på vår hemsida är för omgående leverans, dock under vinterhalvåret kan det förekomma upp till 7 dagar leveranstid.

Hur sker betalning?

Betalning sker via faktura eller Swish. Hyrdon tillämpar förskottsbetalning per hel kalendermånad. Första månadsavgiften måste vara betald innan du kan hämta din bil. Vidare kommer Hyrdon att skicka din faktura via e-mail runt den 20:e i varje månad och avser då alltid en förskottsbetalning för nästkommande kalendermånad. 

När börjar min prenumerationsperiod?

Din Hyrdon prenumeration startar så snart du tar emot din nya bil. Hyrdon tillämpar bilprenumeration per helKalendermånad. Detta medför att om du startar din prenumeration ex den 14 mars så betalar du för resterande dagar i kalendermånad Mars samt för hela kalendermånad April på din första faktura/swish.

Vad ingår i Hyrdons bilprenumeration?

Månadsavgiften för din bilprenumeration täcker en helförsäkring, fordonskatt, sommar & vinterdäck, vägassistans från biltillverkaren, ingen kontantinsats, serviceavtal. Det enda som inte ingår är förbrukningsartiklar som bränsle, AdBlue och spolarvätska (samt olja om den fylls på före schemalagd service). Kostnader för t.ex. parkering, trängselavgifter och fortkörningsböter ingår inte heller.

Hur många kilometer ingår?

Det ingår 1500 km/månaden. Prenumererar du exempel på en bil under 6 månader ingår det totalt 9000 km och dessa förvaltar du precis hur du vill.

Uppstår det övermil debiteras dessa med 2 kr/kilometer. Avstämning av mil görs när du återlämnar bilen och eventuella övermil faktureras på din slutfaktura.

Kan man byta bil?

Ja, du kan byta bil upp till 3 gånger per år. Vi rekommenderar att bytet görs vid ett månadsskifte. Gällande uppsägningsvillkor gäller, se ” Hur säger jag upp min Hyrdon prenumeration”

Hur hög är självrisken?

​Självrisken är 7500 kr ink moms vid dom två första skadehändelserna. Uppstår en 3:e skada under din prenumeration höjs självrisken till 12 500 kr ink moms.
Hyrdon erbjuder även en självriskreducering för 500 kr/månaden, då reduceras er självrisk till 3000 kr ink moms vid uppkommen skada, men samma stege gäller att vid 3:e skadetillfället höjs självrisken till 12 500 kr ink moms.

Hur lång bindningstid är det för en bilprenumeration från Hyrdon?

Minimumperiod 90 dagar därefter löpande tills prenumerationen sägs upp.

Hur säger jag upp min Hyrdon prenumeration?

Du mejlar in din uppsägning senast den 20:e i kalendermånaden till Support@hyrdon.com, före själva uppsägningsmånaden.

Ex: Uppsägningen sker den 19:e Mars då löper er prenumeration t.o.m sista vardagen i kalendermånad April.

Hur gammal måste man vara för att få prenumererar på en bil?

21 år fyllda och haft körkort minst 1 år.

Får fler familjemedlemmar framföra bilen?

Ja, det är du som kontraktinnehavare som har ansvar för vem som framför fordonet.

Var hämtar jag min bil?

Hyrdon har 2 st depåer en i Bålsta på Spjutvägen 28A och en i Osby på Cementvägen 4.


Erbjuder Hyrdon hemleverans av bilen?

Ja, mot en kostnad på 1495 kr ink moms för Stockholm och Uppsala län.
Övriga landet 2495 kr ink moms.

Vad händer vid underhåll/inspektion/uppdatering?

Service/uppdatering av bilen ingår i ditt abonnemang. Du måste alltid kontakta Hyrdon Sverige AB innan du bokar en tid på en auktoriserad verkstad. Behöver bilen uppdatera sin mjukvara så åligger detta prenumerantens ansvar att boka in en tid på auktoriserad verkstad. Uppge alltid att bilen är en prenumerationsbil från Hyrdon Sverige AB.

Vem utför det vardagliga underhållet av fordonet?

Du måste säkerställa korrekt däcktryck och korrekta nivåer av motorolja och andra vätskor enligt riktlinjerna i ägarmanualen som medföljde fordonet. Du ansvarar själv för kostnaderna. Vid påfyllning av olja och kylvätska måste sådan olja och kylvätska hålla den kvalitet som anges i ägarmanualen.

Får jag sätta dekaler eller text på bilen?

Ja, du får sätta dekaler eller text på bilen, så länge de tas bort innan återlämning. Observera att du blir ersättningsskyldig för alla eventuella skador som uppstår när filmen väl tas bort.

Får jag ha djur i bilen?

Ja, du får ha med dig djur i din Hyrdon bil. Kom bara ihåg att se till att djuret reser säkert. Om de skadar bilen (t.ex. river sönder skinnklädseln, lukt eller annan kontaminering) blir du ersättningsskyldig.

Får jag röka i bilen?

​Nej, rökning och/eller e-cigaretter är inte tillåtet i bilen.

Har jag rätt att ansöka om boendeparkeringstillstånd?

​Ja, det har du. Olika kommuner har olika regler, tala med just din kommun vad som gäller i ditt bostadsområde. Ansökan gör du enklast via kommunens hemsida. För att bedöma din ansökan behöver kommunen tillgång till uppgifter vi inte får dela enligt GDPR. Därför hänvisar vi representanter från kommunen till Bilvision eller Infotorg. Alla Hyrdons bilar är i trafik och registrerade hos Transportstyrelsen.

Vad gör jag vid skada på bilen?

​Om bilen blir skadad eller något annat oförutsett inträffar så dokumentera detta med foto. Rapportera skadan inom 12 h från skadetillfället till support@hyrdon.com Understiger skadan och verkstadens arbete 7500 kr ink moms så debiteras ni det faktiska beloppet som det kostar att återställa bilen.

Vad händer vid böter, fortkörning, felparkeringsavgifter?

Alla våra bilar ägs och står registrerade på Hyrdon Sverige AB. Parkeringsböter, felparkeringsavgift, fortkörningsböter eller andra uppkomna avgifter där prenumeranten brister i sitt omdöme måste direkt betalas av dig som prenumerant. Om en påminnelseavgift skickas till Hyrdon Sverige AB på parkeringsböter/felparkeringsavgift så debiteras prenumeranten hela kostnaden och en tilläggsavgift på 500 kr. Prenumeranten ansvarar vid försenad inbetalning av parkeringsböter/felparkeringsavgift att själv driva ärendet mot parkeringsbolaget om betalning inkommit för sent. När det gäller trängselskatter så är administrationsavgiften 60 kr.
Hyrdon Sverige AB återbetalar INTE ovan avgifter till prenumeranten om prenumeranten väljer att inte betala sina böter i tid.

Ingår ersättningsbil om bilen är skadad och är på verkstad?

​Du ansvarar själv för kostnaderna för ett ersättningsfordon. Du kan be återförsäljaren som utför servicen eller reparationen att tillhandahålla ett ersättningsfordon. Du kan också be Hyrdon att ordna ett fordon åt dig mot en kostnad som anges av Hyrdon. Hyrdon kommer att försöka tillgodose din begäran så långt det är rimligt möjligt.

Vad gör jag om jag får bränslebrist, urladdat batteri eller att bilen slutar att fungera?

Du kan alltid tillkalla vägassistans från biltillverkare, dock är detta mot en kostnad om det föreligger ett handhavandefel från föraren. Hyrdon har ingen jour eller annan hjälpinsats som ingår i prenumerationen. Du ansvara själv för att ta bilen till närmaste bensinstation/laddstation/verkstad.
Om felet på bilen kan härledas till biltillverkaren så är det normalt sett alltid så att vägassistans ingår från respektive biltillverkare.

Har du krockat med en annan bil eller annat fordon?

​Anmäl skadan utan fördröjning till vår kundtjänst support@hyrdon.com Du kan också ringa närmaste auktoriserade bilverkstad och boka tid för skadebesiktning.
Skador som täcks av vagnskadegarantin måste alltid anmälas till Hyrdon eller Trygg Hansa senast inom 3 dagar från skadetillfället.

Har du fått stenskott eller annan glasskada?

Har det blivit stenskott, sprickor eller skador på bilrutorna på bilen ersätts detta genom försäkringen och din självrisk. En skada på glastaket kan ersättas via vagnskadegarantin.
Vid skada på vindrutan, kontakta närmaste auktoriserad glasmästare direkt. Du behöver inte göra en skadeanmälan till Hyrdon, utan verkstaden hjälper dig.
Hyrdon Har avtal med  Ryds Bilglas.
Självrisken är 680 kr ink moms för lagning av stenskott. Vid behov av byte av glasruta är självrisken 7500 kr ink moms eller om du har en självriskreducering 3000 kr ink moms. Har du fått ett stenskott försök att reparera det så fort som möjligt eftersom det minskar risken för att rutan senare behöver bytas. Att reparera ett stenskott är en snabb process.

Vad gör jag vid en viltolycka eller andra djurkollisioner?

​Vid djurkollision måste du omedelbart anmäla händelsen till vår kundtjänst support@hyrdon.com Beroende på vilket djur du krockat med måste du även anmäla olyckan till polisen. Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa hjälper dig med försäkringsärendet och hur du får hjälp med reparationen av bilen.
Har du krockat med en älg, hjort, rådjur, vildsvin, björn, järv, lo, utter, örn eller mufflonfår måste du göra en polisanmälan.
Har du kört på ett tamdjur eller en ren ska du anmäla det till djurägaren eller polis.
Oavsett vilket slags djur du kört på måste du markera platsen där djuret blev påkört. Om du inte märker ut platsen och anmäler till polisen, så riskerar du att få böter.

Har du blivit utsatt för stöld eller inbrott i bilen?

​Du måste både anmäla till polisen och till Trygg Hansa och Hyrdon om du fått inbrott i bilen eller om bilen har blivit stulen. Mejla in till vår kundtjänst support@hyrdon.com

Vad gäller om jag ska bila utomlands?

Försäkringen gäller i alla länder som tillhör Gröna Kort-systemet. I vissa länder behöver du dessutom ha med dig ett Grönt Kort som bevisar att din bil är försäkrad. Kontakta alltid vår supporttjänst i god tid innan du reser utomlands för att säkerställa att försäkringen gäller under hela din utlandsvistelse. Hyrdons grundregel är att bilen endast får framföras i Sverige och i Norge men vi tar enskilda beslut vid förfrågan.

Vad ingår i normalt slitage?

Vi förväntar oss en del slitage och så länge slitaget är på en rimlig nivå, tar vi inte ut någon avgift för det. Om bilen skulle visa mer slitage än vad som är rimligt med tanke på bilens ålder och körsträckan, kan du bli ersättningsskyldig för de reparationer och det underhåll som behövs för att återställa bilen till godkänd standard. För att underlätta för dig som kund har Hyrdon tagit fram en ”Wear & Tar Guide” som tillhandahåller all information hur du sköter din bil. Denna finns att ladda ner på vår hemsida www.hyrdon.se

Hur går återlämningen till?

När du har meddelat vårt kundcenter att du vill avsluta prenumerationen, kommer Hyrdon att kontakta dig innan avtalet går ut för att boka en tid för återlämning av bilen.
Vid återlämningen kommer bilen att genomgå en inspektion och allt slitage noteras i återlämningsprotokollet.
Din Hyrdonstekniker kommer att avgöra och informera dig om slitaget kommer att leda till några extrakostnader. Dessa kostnader kommer i sådana fall att inkluderas i din slutfaktura.

Vem har ansvaret för att bilen kör på rätt däck för respektive årstid?

-Det gör kunden/företaget som prenumererar på bilen. Det åligger dennes ansvar att i god tid före varje skifte mellan sommar/vinterdäck kontakta Hyrdon Sverige AB och boka in en tid för däckskifte. Alla däckskiften sker i Bålsta om inget annat är överenskommet.

Om kunden vill ta med däcken när bilen hämtas ut så åligger det kundens ansvar att montera dit däcken vid respektive period sommar & vinter.

Hyrdon Sverige AB tillämpar endast friktionsdäck/dubbfria vinterdäck i sin bilpark.

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars.

Om kunden uteblir från inbokad tid för däckskifte debiteras kunden 1000 kr.

Om kunden inte bokar in sig för däckskifte utan kör vidare på fel däck debiteras kunden 5000 kr.


Hur beräknas förmånsvärdet för en bil?

Våra förmånsvärde är tagna från våra respektive återförsäljare, Hyrdon ansvarar inte för några felskrivningar.

Vem ansvarar för att bilen besiktas, samt vem står för kostnaden?

​Prenumeranten ansvarar för att bilen besiktas, kostnaden ersätts i efterhand av Hyrdon Sverige AB till prenumeranten vid uppvisande av kvitto.

Vem ansvarar för om däcken går sönder eller du får punktering?

​Det gör du som prenumerant. Om det uppstår en punktering/läckage på ett däck så ansvarar du som prenumerant att däcket lagas enligt biltillverkarens föreskrifter. Om däcket inte går att laga eller döms ut av en auktoriserad däckverkstad så ansvarar prenumeranten att köpa ett likvärdigt däck.

Får man ta bort listen ”EN HYRDON BIL” på den bakre registreringsskylten?

NEJ! Det är ej tillåtet att dölja eller byta ut listen på bilens bakre regskylt med texten EN HYRDON BIL

Hyrdon riskerar böter och vi är enligt lag skyldiga att visa att bilen kommer från Hyrdon.

Om listen är utbytt eller täckt av tejp etc kommer kunden debiteras 1000 kr.